lauantai 17. syyskuuta 2011

Kaapelikiipeli

Tämä tarina on tosi.

Pomoni antoi minulle tehtäväksi järjestää internetin uuteen toimistoomme. Homma kuulosti hyvin helpolta ja niinpä hyppelehdinkin Rusakkona laajakaistantarjoajamme tiskille jonottamaan.
Kolme päivää myöhemmin, kun jonotustani ei keskeyttänyt enää työhälytys, pääsin viimein tiskille asti ja esitin asiani. Kaveri tiskin takana naputteli näppäimistöä ja yritti hiki hatussa ottaa selvää tilanteesta mutta sanoi tovin jälkeen että ottaa tilanteesta "huomiseen mennessä selvää"...
Seuraavana päivänä hyppelehdin vielä toiveikkaana kuin Rusakko keväällä samaan paikkaan huomatakseni että kyseinen jannu ei ollut edes töissä, joten jonotin uudestaan ja tällä kertaa onnenkantamoisella pääsinkin heti uuden tyypin juttusille. Tämä raaputti nenäänsä ja totesi ettei ollenkaan osaa sanoa mitä edellinen niin kovin etsi, mutta että eräs tietty firma A tekee heidän kaikki tämänkaltaiset hommansa...
Selvä. Numeroa tiskiin ja minähän soitan. Firman keskus vastaa ja ilmoitettuani asiani yhdistää minut johonkin, joka ei vastaa ja näin antaa minulle uuden numeron johon soittaa. Ja minähän soitan. Ja ei vastaa. Ja minähän soitan. Tällä kertaa vastaa ja esitän jälleen asiani. Henkilö toisessa päässä toteaa homman olevan selvä, hän lähettää viikon sisällä kaverin toimistollemme katsomaan.
Kaksi viikkoa myöhemmin kun ketään ei ole näkynyt, soitan uudelleen. Ei vastausta. Soitan keskukseen, johon puhelin ei enää edes yhdistä. Istun alas ja huokaisen syvään. Aina on olemassa seuraava päivä.
Odotan seuraavaan työpäivääni ja keskus yhdistyy taas. Esitän asiani ja keskus yhdistää minut uudelle henkilölle joka kertoo että asiahan on katsottu jo useampi kuukausi sitten ja että kyseisellä firmalla ei ole mitään resursseja tehdä asialle mitään koska operaatio vaatii reiän tekemisen seinään ja uuden piuhan vetämisen koska koko kyseessä olevassa uudessa toimistossa ei ole edes nettikaapelia...
Kaveri suosittelee minulle firmaa B, johon päätän ottaa yhteyttä mikäli päähäni pälkähtänyt ajatus ei toimi...
Hyvä. Tiedän sentään nyt mikä uupuu ja miten saada se, ja ajattelen että onhan meilläkin asentajaa jos jonkinmoista ja seuraavana työpäivänäni soitan oman firmani sisällä henkilölle joka tietää kyseisten henkilöiden numeroita, ja saankin sellaisen. Sitten saan tietää että tyyppi on lomalla. Odotan hyvän viikon että kaveri palaa lomalta ja soitan hänen ensimmäisenä työpäivänään. Kolmen soittoyrityksen jälkeen luovutan ja annan itselleni loppupäivän armoa asian suhteen.
Paljon myöhemmin iltapäivällä kaveri soittaakin yllättäen itse, ja kerron hänelle että tarvitsemme toimistoomme NETTIKAAPELIN, että ylipäätään koko huoneeseen ei tule NETTIKAAPELIA, ja että voiko hän kenties auttaa. Vastaus on että kyllä voi, kunhan laitan asian ja tarkemmat tiedot hänelle sähköpostina. Teen näin vielä samana iltana, laittaen asian pääpointin vielä sähköpostin otsikkoonkin.
Kolme-neljä päivää myöhemmin saan vastauksen. Homma kuulemma hoituu kyllä, mutta minun pitäisi ensin asennuttaa NETTIKAAPELI toimistoomme...
Uh... kiitos tästä. Otanpa siis jälleen seuraavana työpäivänäni kännykän käteen ja soitan firma B:lle jonka siis aiemmin kerrottiin firma A:n toimesta tällaisia asennuksia tekevän. Soitan firma B:lle kahtena työpäivänä koska sieltä ei, yllätys yllätys, vastata. Kolmantena päivänä viimein vastataan. Sieltä ilmoitetaan että he eivät nyt kuitenkaan tee tällaista asennusta ollenkaan mutta suosittelevat firmaa C, ja antavat numeronkin vielä. Jei.
Soitan firmaan C, josta kerrotaan että heillä saattaa olla yksikkö joka jotain tällaista tekee, ja yhdistävät sinne. Ei vastausta. Saan yksikön vastaavan numeron ja soittelen seuraavien parin työpäivän aikana sinne, ja viimein sieltä vastataan. Henkilö kertoo minulle ystävällisesti ettei tällaista hommaa voida heidän taholtaan tehdä, mutta suosittelee firmoja D, E ja F, sekä firmaa A.
Seuraavien työpäivien aikana soittelen edestakaisin firmoihin D ja E, ja kummastakaan ei vastata. F ei toimi Turun alueella lainkaan.
Kaivan netistä uuden firman ja soitan sille seuraavana työpäivänäni. Muutaman vastaamattoman soittokerran jälkeen luovutan.
Päätän palata lähteelle ja seuraavana työpäivänäni lampsin palveluntarjoajamme toimistoon, jonotan jälleen hyvät puoli tuntia ja pääsen juttusille. Kerron tilanteeni ja henkilö tiskin takana soittaa kolme puhelua ja naputtaa epätoivoisesti näppäimistöään. Viimein saan kaksi puhelinnumeroa, joista toinen on firma D ja toinen G. Soitan firmaan G jonka keskus vastaa ja yhdistää minut henkilö 1:lle. Tämä ei vastaa joten keskus antaa minulle henkilön kännykkänumeron. Soitan numeroon ja saan tietää ettei se ole käytössä. Soitan uudelleen keskukseen joka yrittää jälleen yhdistää, tuloksetta. Sitten keskus yrittää yhdistää minut henkilö 2:lle, tuloksetta jälleen. Saan myös hänen kännykkänumeronsa, johon soittaessa homma menee aina vastaajaan. Soitan jälleen keskukseen, josta minulle annetaan molempien henkilöiden ne numerot joihin keskus yritti yhdistää. Loppupäivän pommitan noita neljää numeroa, tuloksetta.
Seuraavana työpäivänä soitan jälleen keskukseen ja keskus yhdistää minut henkilölle 3. Tuloksetta. Keskus antaa henkilön kännykkänumeron ja neuvoo soittamaan siihen jos ei uusi yhdistäminen tuota tulosta. Mutta jokin naksahtaa universumin rattaissa ja yhtäkkiä henkilö 3 vastaa!!! Ilmoitan asiani ja henkilö pyytää minua laittamaan asian sähköpostiinsa. Teen juuri näin vielä samana iltana.
Seuraavana päivänä minulle soittaa henkilö 3:n nakittama henkilö 4, joka on nakittanut henkilö 5:n katsomaan toimistoamme ja ilmoittaa että onhan meillä nettikaapeli, sen on vain joku kirottu turvenuija asentanut katonrajaan putkien taakse piiloon...
Keskityn pitämään mielenterveyteni rippeitä aivoissani ja totean että sehän hienoa, voitte varmaan sitten pistää laitteet kuntoon. Vastaus on ei. Kas kun kaikki meillä olevan liittymän asennusprojektit kulkevat sopimuksella firma A:n kautta...

6 kommenttia:

  1. Kiitos! Tästä sai oikein kunnon naurut, vaikkei kovin huvittavaa varmasti ole teikäläiselle ollutkaan. Mutta olipahan hauska kuulla, etten ole ainoa ihminen universumissa, jonka tosielämän hullunkuriset kokemukset ovat taruakin ihmeellisempiä! :D Jaettu kurjuus on suurempi hekottelun hetki... Koska loppuviimeksi, onhan tuo huono tuuri komiikkaa parhaimmillaan, jos vain osaa siihen sillä tavalla suhtautua.

    t. Kirsi

    VastaaPoista
  2. Asiaa läheltä mutta onneksi sivusta seuranneena varoitan ihmiskuntaa, että henkilö X:n, joka tätä blogia pitää, mielenterveydestä ei enää ole senkään vertaa takeita kuin aiemmin...

    VastaaPoista
  3. Asiallinen varoitus. (x_x)~*
    Ja läheltä seuranneena tiedät vielä että tuo oli kaiken lisäksi lyhennetty versio, esim. sitä viimeisen päivän käyttäjätunnus/asennusosoiterumbaahan tässä ei ole. En yksinkertaisesti jaksanut kirjoittaa kaikkea... XD

    VastaaPoista
  4. kiitos.. *nauraa vedet silmissä* nyt ei harmita itteä läheskään enää niin paljoa tuo alle 2v kännykän näytön hajoaminen..

    -Inkku-

    VastaaPoista
  5. Turo anteeksi mutta nauroin ja nauroin vähän lisää. Mä kuvittelin, että mulla oli isot ongelmat S-kirjaimella alkavan yrityksen kanssa, mutta sä vedit nyt kyllä pidemmmän korren :D

    VastaaPoista
  6. Hauskaa että tuosta kaikesta on sentään ollut viihdearvoa. :D

    VastaaPoista