keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Auton omistamisen järkevyys kaupunkilaisen näkökulmasta.

Laskimme tässä tyttöystäväni kanssa kahden kaupungissa asuvan henkilön autonkäytön ja polkupyörän käytön hyötyjä ja heikkouksia...

Auton kulut vuodessa laskettuna bensa, muut moottorinesteet, vakuutukset, autovero, neljännes uusista renkaista, katsastus, huollot, parkkimaksut ym. yllättävät kulut tekevät yhteensä noin 3500-4500 euroa (Eikä välttämättä riitä, eräs ystäväni sanoi pistävänsä bensaan 250-300€/kk. Tämä laskelma perustuu omaan kulutukseemme). Fillarin osat ja huolto tekevät noin 200 euroa ehdottomasti kalleimmillaan.

Kaupungissa asuva ihminen todella oikeasti TARVITSEE autoa hyvin harvoin, mutta sanotaan nyt vaikka oletukseksi noin kerran viikossa eli neljä kertaa kuukaudessa eli 48 kertaa vuodessa. Pyöristetään se ylöspäin niin saadaan näppärä tasaluku 50. Taksi Raisiosta Turkuun (eli verrattain pitkä matka kaupunkiajossa) maksaa 25 euroa. 50 x 25 = 1250 euroa. Kovilla pakkasilla voi turvautua bussiin, sanotaan nelisenkymmentä kertaa edestakaisin, tekee 200 euroa lisää. Nyt olemme saaneet kasaan 1650 euroa ilman autoa, olematta edes erityisen ekstriimejä.

Enimmän osan ajasta Suomessa voi mittapuun mukaan isossa kaupungissa kulkea pyörällä tai jalan varsin mukavasti suurimman osan aikaa ellei ole aivan totaalinen velliperse.

Mitä fillarinkäyttöön tulee, minä olen ekstriimi. En millään saa kasaan 90 kertaa vuodessa jolloin tarvitsisin bussia tai taksia. Mutta vaikka saisin, vaikka antaisin enemmänkin periksi, sanotaan 350 euron edestä lisää bussia ja taksia, olisin edelleen käyttänyt vasta 2000 euroa, eli 1500 euroa vähemmän rahaa kuin autonkäyttäjän MINIMI.

Tämän lisäksi olen hurjassa kunnossa. En saastuta ympäristöä. En koskaan joudu miettimään mihin tuuppaan kulkuneuvoni ja kuinka pitkäksi aikaa voin jättää sen kun on asiaa keskustaan.

Tottakai, auto on mukava. Sateella ja pakkasella helppo ja lämmin (no, kuka toisaalta myöskään nauttii skrapaamisesta 06.30 a.m., käsi ylös...). Voi kuljettaa tavaraa, kauppareissut hoituvat kätevämmin jne. Mutta kaikki tuo hoituu itse asiassa myös pyörällä.

Kaiken kaikkiaan, ihmettelen viitsinkö/viitsimmekö enää hankkia uutta autoa kun tämänhetkisestä aika jättää. Säästämme rahaa, pysymme kunnossa, olemme ympäristöystävällisiä...

Tämä teksti ei ole fleimi. Tottakai jos asuu ulkopaikkakunnalla ja työ on kaupungissa tai toisinpäin, on perhe jne., se on eri asia ja pitää huomioida. Tämän tekstin tarkoitus ei ole todeta autoa yleisesti turhaksi. Tosin surullisen moni menee sillä autolla kävelyn tai fillarin sijaan 500 metrin matkan kauppaan hakemaan litran maitoa ja sipsipussin illaksi, näin ollen auton vaikutus on myös laiskistuttava.

On PALJON ihmisiä jotka oikeasti pitävät autoa vain siksi koska auto "kuuluu olla" sen kummemmin asiaa miettimättä. Tällaisille ihmisille tuo vähintään 1500 euroa (parhaimmillaan vielä paljon enemmän) vuodessa on paljon rahaa. Puhumattakaan muista hyödyistä.

3 kommenttia:

  1. Ja yks kpl totaalisisa velliperseitä ilmoittautuu samantien. :D

    -Puomininja

    VastaaPoista
  2. Nou hätä J, kyllä se tiedettiin! :D

    VastaaPoista
  3. heh.. entisenä autoilijana tuo teksti on kyllä varsin osuvaa. Ittellä auton käyttö perustui pitkiin välimatkoihin ja siihen, että oli jokin millä pääsi lyhyessä ajassa riittävän kauas ja nopeasti, mutta siinä oli myös ne haittapuolensa..

    nyt, kun on kämppä ollu himpun verran likempänä työpaikkaa, ei auto ole ollut samallalailla välttämättömyys ja kulujen karsimiseksi, se tulikin sitten laitettua pois..

    auton pois laittamisen jälkeen hankalinta on ollut tottua siihen ajatukseen, että mitä tulee raskaampien tavaroiden/ostosten liikutteluun, sitä joutuu turvautumaan vieraaseen apuun, että saa tavarat helposti sinne, minne haluaa ja nyt, kun taas kerran muutan, oli helpoin vaihtoehto ottaa muuttofirma, kuin että olisin yrittänyt saada kasaan muuttoporukkaa ja vielä sovittaa siihen työ ajat jne jne.. mutta, kaikkeen tottuu #sano pässi kun päätä leikattiin#

    -Inkku-

    VastaaPoista